کبیر عکاسان کویر
بهترین عبادت ها ،عبادت پنهان است. حضرت علی (ع)
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 84564
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


عکاسانی که عکس‌های عکاسان دیگر را محافظت کرده‌اند

 
داستان عکاسانی که عکس‌های عکاسان دیگر را محافظت کرده‌اند (+تصاویر)

برنیس آبوت، زن ثروتمندی نبود و همواره برای گذران زندگی در نبرد بود. او، برای نگهداری آرشیو آتژه، مجبور شد، بخشی از آن را به یک گالری دار بفروشد. با وجود این...

 داستان دو شهر
کارلوس فوئنتس، در حاشیه ای بر کتاب آئورا، نوشته است: آیا کتابی بی‌پدر، مجلدی یتیم در این دنیا وجود دارد؟ کتابی که زاده کتاب‌های دیگر نیست؟ ورقی از کتابی که شاخه ای از شجره پرشکوه تخیل آدمی‌نباشد؟ آیا خلاقیتی بدون سنت هست؟ و باز، آیا سنت بدون نو شدن........


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 31 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad

100 توصیه و پیشنهاد برای عکاسان حرفه ای

 

2

اریک کیم، عکاس حرفه‌ای و مدرس کارگاه‌های متعدد آموزشی است. وی فهرست بلند بالایی از نکات، ترفندها و توصیه‌ها را برای عکاسی حرفه‌ای گرد آوری کرده است که به حضور علاقمندان عکاسی تقدیم می‌گردد. توجه کنید که گرفتن عکس‌های حرفه ای لزوما در گرو داشتن دوربین گران‌قیمت نمی‌باشد. امیدواریم این ۱۰۰ نکته بتواند شما را در گرفتن عکس‌های هنری و حرفه‌ای، راهنمایی کند.:

 

۱٫ داشتن دوربین‌های گرانقیمت به معنی عکاسی حرفه‌ای نیست، با دوربین‌های معمولی نیز می‌توانید تصاویر چشم‌نوازی را ثبت کنید.

۲٫ همیشه حالت ذخیره تصاویر را بر روی RAW قرار دهید.........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 30 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad

مروری بر تاریخچه عکاسی و عکاسی آنالوگ

عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است. سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است. موزی فیلسوف چینی،ارسطو و اقلیدس ریاضی‌دانان یونانی در سدهٔ ۵ و ۴ پیش از میلاد نحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنی را شرح داده‌بودند. در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیا می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن می‌شود. ارسطو و اقلیدس با استفاده از تئوری سوراخ‌سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند؛ آن‌ها در پشت دوربین‌های سوراخ سوزنی صفحه‌ای نیمه‌مات قرار می‌دادند تا تصویر بازتاب‌شده روی آن با چشم دیده شود. در قرن ششم میلادی، آنتمیوس ریاضی‌دان بیزانسی در آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ای استفاده کرد.

 

View_from_the_Window_at_Le_Gras,_Joseph_Nicéphore_Niépce

نخستین عکس ثبت‌شده در تاریخ توسط ژوزف نیسفور نیپس

 

ریشه کلمه فتوگرافی

کلمه‏ی فتوگرافی از واژه های یونانی نور و نوشتن مشتق شده است. که از ترکیب آن.......

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 30 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad

عکاسی رنگی یا سیاه وسفید؟

شما خواب‌های سیاه و سفید می‌بینید یا خواب‌های رنگی؟ چه کسی می‌تواند با صراحت بگوید که رویاهای رنگی قشنگ‌تر از رویاهای سیاه و سفیدند یا برعکس؟ چه کسی می‌تواند با دیدن عکس‌های سیاه و سفید قدیمی خانوادگی به گذشته‌های دور سفر نکند و لحظاتی را در دنیای بی‌رنگ آن عکس‌ها با خاطرات همان آدم‌های آشنا زندگی نکند؟  در گذر از آن سال‌ها، اکنون مدت‌هاست که دنیای رنگی تولد کودکانمان را تنها در قالبی رنگی بر دل آلبوم عکس‌ها ثبت می‌کنیم تا برای فردا روزشان خاطره‌ای از روزهای رنگارنگ کودکی بماند. به حق می‌توان اقرار کرد تمام  این رنگ‌ها و بی‌رنگی‌هاست که لحظات زندگی را بر دل تاریخ ثبت می‌کنند؛ هرکدام با ظرافت‌ها و قابلیت‌های خود راوی این قصه‌گویی به روایت تصویر است.

 سیاه، سفید، خاکستری، قرمز، آبی و… موضوع گفتاری از افشین شاهرودی، از عکاسان به‌نام و برجسته کشور و مدیر مسئول فصلنامه «عکاسی خلاق» است. از چشم هنرمند هرکدام از عکس‌های رنگی و سیاه و سفید جایگاه و کارآیی خاص خود را در هنر عکاسی دارد.

Rider: Sverre Liljequist Location: Engelberg

در ادامه متن کامل دیدگاه‌های .........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 30 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad

دسته بندی لنز ها در دوربین های عکاسی

لنز استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسی است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر منعکس شود. کیفیت عکس، بیش‌تر به لنز بستگی دارد تا دوربین. لنز دوربین‌های کامپکت قابل تعویض نیستند، اما لنز دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی (SLR) قابل تعویض‌اند.

قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است. فاصله کانونی برحسب میلیمتر است و معرف زاویه دید لنز است. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح لنز، وایدتر است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود.

 

لنزها با توجه به نوع و ماهیت خود به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند :

 

لنز نرمال

محدوده ی کانونی : ۳۵ تا ۷۰ میلیمتر

کاربرد : عکاسی روزمره و معمولی ( بیشتر خانوادگی )

400px-Normal_Lenses_7253


چهار نوع لنز نرمال ۳۵ میلیمتری

 

لنز نرمال لنزی است که فاصله کانونی آن برابر با زاویه دید چشم انسان .......



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 30 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad

پنج نکته مهم در عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی در مقایسه با سایر گونه های عکاسی همیشه هیجان اگیزترین بوده است . این نوع عکاسی برای تازه کاران ساده است ، و عکاس تازه کار نیاز به مطالعه زیاد و پرداخت هزینه های سنگین برای خرید تجهیزات ندارد . از همان لحظه که از خانه خارج شوید و از هر چیزی که عکس بگیرید ، عکس خیابانی نامیده میشود . اما چگونه یک عکاس تازه کار یا حتی یک عکاس حرفه ای مهارتهایش را در این نوع عکاسی بالاتر از آن چه که هست ببرد ؟

.

صحنه را آنالیز کنید

از همان لحظه که از خانه خود خارج و وارد خیابانها میشوید ، بهترین زمان برای آنالیز صحنه است ، به خیابانها گوش دهید ، به ویژگیها توجه داشته باشید و منتظر زمانی باشید که همیشه به عنوان یک عکس با شما باقی خواهد ماند.

آنالیز کردن شبیه تفکرکردن است و در خیابانها با دوربین در دستان شما بایستی یک گام فراتر برود . مثل شاهین باشید ، چند موقعیت را بررسی کنید و اگر در تلاشتان شکست خوردید وحشت نکنید ، همیشه اتفاقات جالبتری در اطرافتان هست ، فقط چشمانتان را باز کنید .......



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 27 / 1 / 1392برچسب:, توسط milad

مبانی عکاسی نجومی بادوربین های دیجیتال

با لنزهای معمولی عکاسی می توان عکس های بسیار خوب نجومی گرفت. فاصله ی کانونی کوتاه لنزهای دوربین در مقایسه با تلسکوپ ، بسیاری از عیوب ردیابی را نوردهی بلند مدت می پوشاند. اما لنزهای دوربین در اصل با هدف عکاسی نجومی طراحی و ساخته نشده اند . ثبت تصویری واضح از نقاطی نورانی با روشنایی و رنگ های گوناگون در گوشه و کنار میدان دید، امتحانی سخت برای لنز محسوب می شود. جالب است بدانید که کیفیت صیقل سطح عدسی های لنز دوربین حتی در بهترین نوع آن بسیار پایین تر از عدسی های تلسکوپ است.

علت آن این است که عدسی های لنز برعکس عدسی های تلسکوپ به سبب فاصله ی کانونی کوتاه شان عیوب عدسی را مخصوصاً هنگام استفاده در نور روز زیاد نشان نمی دهند. سازنده ی تلسکوپ های معروفی را در ژاپن می شناسم که لنزهای دوربین پنتاکس را می خرد و آنها را صیقل مجدد می دهد تا به کیفیت (و البته فاصله ی کانونی) مطلوب برای استفاده در تلسکوپ هایش برسد .
بر خلاف تلسکوپ ها، که برای دیدن اجرام در فاصله ی بی نهایت طراحی شده اند، لنزهای دوربین باید با ترکیب چندین عدسی بتوانند دامنه ای از فواصل بسیار نزدیک تا بی نهایت را ثبت کنند . بنابراین گستره ی میدان دید لنزها بسیار بیشتر از تلسکوپ هاست ولی از سوی دیگر، وقتی دیافراگم آن ها را تا حداکثر باز کنیم کارآیی خوبی برای منظور ما ندارند. اگر با لنزهای گوناگون دوربین کار کرده باشید متوجه خواهید شد که در اغلب آن ها هر چه دیافراگم بسته تر باشد کیفیت کنتر است و عیوب ابیراهی، بهبود بیشتری می یابد . مشکل این جاست که با این کار گرفتن عکس های نجومی سخت تر می شود چون با بستن دیافراگم ، دهانه ی لنز برای گذر نور کوچک تر می شود و از این رو نور کمتری به حسگر می رسد و ثبت می شود. برای همین است که در هنگام استفاده از لنزهای دوربین برای گرفتن عکس های نجومی همیشه باید بین بازکردن دیافراگم برای گردآوری نور بیشتر و یا بستن آن برای به دست آوردن کیفیت تصویر بهتر یکی را فدای دیگری کنیم .
تلسکوپ ها طوری طراحی می شوند تا بهترین وضوح را در فاصله ی بی نهایت با نسبت کانونی نسبتاً کند به دست آورند. هر چه نسبت کانونی تلسکوپ تند تر شود، طراحی و تراش آن هم پیچیده تر و البته گران تر می شود. این اصل در لنزها هم صدق می کند با این تفاوت که لنزهای دوربین نسبت های کانونی بسیارتندتر و میدان دید بسیار گسترده تری دارند. ساختن لنزی که هم تند باشد و هم میدان دید بازی داشته باشد بسیار پیچیده است. برای همین است که چنین لنزهایی از ترکیب چندین عدسی در دسته های متعدد درست می شوند. مثلا، بعضی از لنزهای زوم از ۱۶ عدسی در چهار دسته ساخته شده اند که هر کدام از این دسته ها باید برای به دست آوردن وضوح و بزرگ نمایی دلخواه درون بدنه لنز و نسبت به هم حرکت کنند. ساختن این لنزها بسیار پیچیده تر از ساختن حتی تلسکوپ های مدرن شکستی امروزی است. تلسکوپ های آپوکروماتیک از ترکیب حداکثر دو یا سه عدسی ساخته شده اند که هیچ حرکتی هم ندارند و برای واضح کردن تصویر باید دوربین را پشت تلسکوپ عقب وجلو برد .



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 14 / 10 / 1391برچسب:, توسط milad

رنگ ها در عکاسی

بحث رنگ‌ها در عکاسی مبحث پیچیده و مفصلی است که در غالب یک مقاله نمی‌گنجد. ولی اصول اولیه و سرخط‌های این مبحث در این مقاله به خوبی بیان شده است.

شناخت رنگ‌ها گامی ساده و ضروری برای ترکیب بندی بهتر در عکاسی است. عکاسی مطالعه نور است و نور رنگی است! بنابر این بهتر است که دمای رنگ‌ها، چرخه رنگ و کاربردهای آن در عکس ‌هایتان را بهتر بشناسید.
چیزی که دانستن آن برای عکاسی که می‌خواهد این مقاله را بخواند ضروری است این است که بداند نظریه رنگ‌ها در نور با رنگ‌های نقاشی متفاوت است. رنگ ‌های مرسوم اصلی که نقاشان و پرینترها از آن استفاده می‌کنند رنگ‌های قرمز، آبی و زرد می‌باشند. در حالی که در نور رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و سبز می‌باشد. در نور با ترکیب مساوی این رنگ‌ها نور سفید بدست می‌آید، با ترکیب آبی و سبز رنگ فیروزه‌ای داریم و ترکیب قرمز و سبز، زرد می‌شود. بنابر این در عکاسی بنفش، فیروزه‌ای و زرد رنگ‌های طفیلی هستند. د راین مقاله نحوه تشکیل رنگ‌ها و خواص آنها به تفصیل بحث شده و به چرخه رنگی مرسوم در عکاسی اشاره شده است.

 

 

دمای رنگ
دمای رنگ با درجه کلوین بیان می‌شود و عبارتست.......



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 14 / 10 / 1391برچسب:, توسط milad

 

عکاسی وخلاقیت
 
گاهی یک عکس می تواند تاثیرات فوق العاده ای بر ذهن انسان برجای بگذارد و اگر دیدن یک تصویر ، ایده ای نو را در ذهن انسان موجب شود نشان می دهد که این عکس از قابلیت های بالایی در انتقال مفاهیم برخوردارست و می توان آن را یک عکس ایده ساز نامید و این یک عکس طلایی است و اگر تعداد این عکس ها در یک جامعه افزایش یابد می توانند زمینه ساز رشد خلاقیت در جامعه شوند.

پیشرفت های صورت گرفته در دنیا باعث شده است که فرصت های فراوانی جهت ثبت تصاویر پدید آید .شاید کمتر کسی را پیدا کنید که به همراه خود تلفن همراه نداشته باشد و از طرفی با ورود انواع دوربین های دیجیتال به بازار و کاهش قیمت آن ها ، هرکسی می تواند با خریداری آنها ، به تعداد فراوان عکس بگیرد و رویداد های در حال وقوع را ثبت کند.

حال بیایید فرض کنیم پانزده میلیون نفر از جمعیت ایران ، فرصت ثبت تصاویر را از طریق تلفن همراه و دوربین دیجیتال دارا هستند و اگر این افراد بطور متوسط روزی یک عکس بگیرند سالیانه هر فرد می تواند حدود ۳۶۰ عکس بگیرد و به زبانی دیگر حدود پنج و نیم میلیارد عکس در طول سال ثبت می شود.

اکنون درمی یابیم که شرایط امروز تا چه حد فرصت های فراوانی را برای ثبت تصویر فراهم نموده است و این یک فرصت ارزشمند است که می توان از آن برای رشد خلاقیت جامعه بهره برد.

حال با این سوال ممکن است روبرو شویم که آیا عکاسی می تواند زمینه ساز خلاقیت و شکل گیری ایده ای نو در ذهن ما باشد؟

آیا تا به حال تصمیم گرفته اید با دوربین عکاسی از یک سوژه مشخص عکس بگیرید؟

در این زمان فرد تلاش می کند........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 28 / 9 / 1391برچسب:, توسط milad

 

عمق در عکاسی

مى گویند هر عکس برابر هزار کلمه مطلب بیان مى کند. اما این مطالب خود به خود به بیننده منتقل نمى شوند. مجموعه ی درس هاى گذشته بر این نکته تاکید مى کند که با وجود پیشرفت وسیع تکنولوژى و کامل تر شدن دوربین هاى عکاسى، دانش و خلاقیت عکاس همچنان نقش مهمى در ایجاد عکس خوب دارد.
هر چند یک عکس ظرف کمتر از یک ثانیه ثبت مى شود اما پیش از فشار دادن دکمه ی دوربین و گرفتن عکس، عکاس از همه ی آنچه به صورت نظرى و عملى آموخته و تجربه اى که اندوخته استفاده مى کند تا عکس را چنان ثبت کند که آنچه را او در ذهن دارد به زیبائى و کمال بیان کند.
ایجاد عمق در عکس یکى دیگر از چالش هاى عکاس است. علت اینکه ما جهان اطراف را سه بعدى مى بینیم و مى توانیم فاصله را تشخیص دهیم اینست که از توانائى دید دو چشم برخورداریم. هر چشم تصویر مستقلى را به ذهن منتقل مى کند و با روى هم قراردادن این دو تصویر است که ذهن جهان را سه بعدى مى بیند. دوربین عکاسى اما تنها یک تصویر را مى بیند.

 

 

اگر مى خواهید عکس شما براى بیننده تصور......

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ 28 / 9 / 1391برچسب:, توسط milad
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :